18.04.2017

Elektryczne autostrady dla ciężarówek

22 czerwca 2016 w Szwecji oddana została do użytku pierwsza „elektryczna” droga na świecie. Jest to dwukilometrowy odcinek autostrady E16 z portu w Gavle do miejscowości Storvik.

Innowacyjność tego odcinka polega na tym, że nad prawym pasem jezdni zamontowana została sieć elektryczna (jaką w polskich miastach wykorzystują trolejbusy – możemy je spotkać np. w Gdyni czy Lublinie), z której samochody mogą czerpać energię. Energia z sieci jest przekazywana za pomocą pantografu, który jest zamontowany na wsporniku za kabiną pojazdu i w każdej chwili auto może płynnie przyłączyć się do i odłączyć od linii zasilającej. Gdy pojazd jest odłączony napędza go silnik spalinowy lub elektryczny.
Do powstania drogi przyczyniły się firmy Scania i Siemens oraz władze regionalne. Na realizację inwestycji szwedzki rząd przeznaczył 77 mln koron (ok.36 mln zł), dodatkowe 48 mln koron (ok. 22,5 mln zł) pochodziło od przedsiębiorców i władz szwedzkiego regionu Gavleborg.
Powyższe rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie emisji spalin z paliw kopalnych o 80-90% oraz kosztów eksploatacji, gdyż silniki elektryczne zużywają o wiele mniej energii do napędzania ciężarówek i tym samym jej koszt jest o wiele niższy od oleju napędowego.
Czy powyższe rozwiązanie ma szansę na stałe wpisać się w krajobraz Europy? Z pewnością w krajach zamożnych i o dużej świadomości ekologicznej, takich jak Niemcy czy kraje skandynawskie, technologia ta powinna zyskiwać na popularności. Duże znaczenie mogą mieć czynniki ekonomiczne, pokazujące realne korzyści finansowe dla przewoźników z tytułu ograniczenia kosztów transportu, zwłaszcza w przypadku podróży na dalekie odległości, które w Europie w dalszym ciągu w dużym stopniu są wykonywane transportem drogowym, a nie kolejowym (z uwagi na zdecydowanie większą elastyczność transportu drogowego).
W Polsce doskonałą lokalizacją dla takiej technologii wydaje się być autostrada A1 łącząca porty morskie Gdyni i Gdańska z górnym Śląskiem przez Łódź. Oczywiście najpierw trzeba uzupełnić brakujący odcinek tej trasy pomiędzy Łodzią a Częstochową (odcinek Częstochowa – Pyrzowice k/Katowic jest w budowie) ale warto już teraz bliżej zapoznać się z technologią wdrożoną w Szwecji.

Elektryczne autostrady dla ciężarówek