26.01.2018

Globalne trendy we frachcie morskim w 2018 roku

Rok 2017 okazał się być całkiem dobry dla branży kontenerowej. Marże armatorów wzrosły, głównie dzięki dobrej koniunkturze gospodarczej, a co za tym idzie charakteryzował się wyższymi stawkami w porównaniu do wcześniejszego okresu. Obnażył również braki związane z bezpieczeństwem i konieczność wzmocnienia ochrony na poziomie użytkowników.

My z kolei staramy się odgadnąć, co może się wydarzyć w 2018 roku:

Zmiany w sojuszach?

Poprzednie 2 lata pokazały, że trwałe, wieloletnie sojusze przeszły do historii, zwłaszcza ze względu na konsolidację w branży. Dodatkowym czynnikiem jest „wyścig zbrojeń” dotyczący coraz większych statków – ten kto zakupuje nowoczesne, bardziej ekonomiczne jednostki, w późniejszym etapie aktywnie poszukuje najlepszych dla siebie porozumień, dzięki którym będzie w stanie zapełnić nowe jednostki kontenerami.

Nowoczesne, większe statki

Armatorzy inwestują w nowe statki, które obecnie są w stanie pomieścić ponad 21 tys. TEU. Takich jednostek będzie więcej, jednak wiele osób sądzi, że z racjonalnych względów zbliżamy się do maksymalnych możliwości, gdyż większe statki będą miały kłopot, aby wpłynąć do części portów, które nie są dostosowane do tak dużych jednostek. Obecnie statki powyżej 20 lat są przeznaczone na złom, tak więc skrócony został czas pracy jednostek. W przeszłości zazwyczaj statki kontenerowe były użytkowane ponad 25 lat.

Technologia

Branża transportu morskiego, pomimo postępu na przestrzeni ostatnich 5-ciu lat, nadal ma sporo do nadrobienia w kwestii postępu technologicznego oraz szerszego udostępnienia narzędzi IT dla swoich klientów. Część armatorów zdaje sobie sprawę, że to w tym obszarze jest klucz do obniżenia kosztów i tworzy tzw. światowe centra IT, gdzie z pomocą odpowiednich systemów pracownicy 24h na dobę nadzorują większość czynności związanych z obsługą klienta. Jednak w tyle nadal pozostaje spora część armatorów kontenerowych, którzy wykorzystują narzędzia IT tylko na wewnętrzne potrzeby, tym samym obciążając swoich pracowników koniecznością odpowiadania na pytania klientów tylko i wyłącznie poprzez e-mail lub telefon. Tymczasem sprawna komunikacja poprzez np. aktywną stronę WWW może być istotna, zwłaszcza dla kolejnego pokolenia osób przyzwyczajonych do innowacyjności i komunikacji poprzez systemy informatyczne.

Podsumowując, w 2018 roku nie oczekujemy diametralnych zmian względem 2017 roku. Oczekujemy, że umocnią się trendy zapoczątkowane w 2017 roku, aczkolwiek już nie raz jedno zdarzenie potrafiło zmienić wiele i jednego możemy być pewni: branża morska na pewno nie jednym nas jeszcze zaskoczy.

Globalne trendy we frachcie morskim w 2018 roku