Hasło | Definicja |
---|---|
SMGS | list przewozowy, umowa o przyjęciu i przewozie towaru stosowana w międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej |
ADR | (z franc. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Rout) – międzynarodowa konwencja regulująca zasady przewozu drogowego ładunków niebezpiecznych, zwyczajowo według tych zasad określany jest ładunek niebezpieczny w transporcie drogowym. |
Akredytywa | forma bezgotówkowych rozliczeń między firmami. Stosowana przy rozliczeniach transakcji handlowych krajowych i zagranicznych, najczęściej przy dużych transakcjach lub kiedy sprzedający i kupujący nie mieli jeszcze okazji sprawdzić swojej wiarygodności. Kupujący zabezpiecza w banku odpowiednią sumę, która to po spełnieniu określonych wcześniej warunków zostaje przekazana sprzedającemu po wywiązaniu się z jego zobowiązań. |
AMS (Automated Manifest System) | system, który automatycznie zgłasza dane przy eksporcie do USA |
ATA / Karnet ATA | to dokument stosowany przy odprawie czasowej towarów, umożliwiający dokonanie czasowego przywozu lub wywozu towarów |
AWB (Air Way Bill) | list przewozowy stosowany we frachcie lotniczym |
B/L (Bill of Lading) | to morski list przewozowy, świadectwo potwierdzające odbiór danego ładunku na statek i zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia go do portu docelowego. |
CBM | (z ang. Cubic Meter / cbm) - metr sześcienny |
CEMT | Europejska Konferencja Ministrów Transportu - organizacja dbająca o koordynację i rozwój ogólnoeuropejskiej polityki transportowej (inaczej: ECMT), wydająca pozwolenia na transport towaru pomiędzy krajami członkowskimi |
CFR | (z ang. Cost and Freight) – pokrycie przez sprzedawcę kosztów transportu do portu docelowego, bez kosztów ubezpieczenia |
CFS | (z ang. Container Freight Station) punkt konsolidacyjny dla towarów drobnicowych |
CIF | (z ang. Cost, Insurance & Freight) – pokrycie przez sprzedawcę kosztów transportu do portu docelowego, jak również kosztów ubezpieczenia |
CIM | międzynarodowy kolejowy list przewozowy, który jest wykorzystywany podczas tworzenia odpowiedniej umowy pomiędzy przewoźnikiem/firmą kolejową a nadawcą |
CISF | (z ang. China Import Service Fee) dodatkowa opłata handlingowa występująca przy frachcie morskim z Chin |
CMR | akt prawny regulujący zasady międzynarodowego transportu drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności spedytora |
COD | (z ang. Cash On Delivery) – płatność gotówką przy odbiorze towaru |
CPT | (z ang. Carriage Paid To) – przewoźne opłacone do … |
D/N | (Debit Nota) – nota obciążeniowa |
D/O | (Delivery Order) – dokument pozwalający na wydanie ładunku w porcie |
D/P | (z ang.Documents Against Payment) – dokumentowe inkaso gotówkowe |
D/THC | (z ang. Destination THC) - koszty portowe w porcie wyładunku |
DDP | (z ang. Delivered Duty Paid) - oznaczenie, że towar jest dostarczony a cło opłacone |
DDU | (z ang. Delivered Duty Unpaid) – oznaczenie, że towar jest dostarczony a cło nieopłacone |
Dem & Det (Demurrage & Detention) | opłaty dodatkowe dla armatora z tytułu przetrzymania kontenera powyżej wyznaczonego czasu: dem = w porcie, det = na środku transportu |
Demmurage/Detention | (czasem używany jest skrót Dem/Det). Demurrage to opłata należna armatorowi za przetrzymanie w porcie pełnego kontenera powyżej określonego czasu – Demurrage. Detention to opłata należna armatorowi za przetrzymanie kontenera na środku transportu. |
DGD | deklaracja załadowcy określająca specyfikę towaru niebezpiecznego zwykle dostarczana spedytorowi z MSDS (kartą charakterystyki produktu) |
DGR | (z ang. Dangerous Goods) – przepisy odnoszące się do przewozu i dokumentowania towarów niebezpiecznych w transporcie lotniczym |
Dodatki | pewne dodatkowe opłaty naliczane przy usłudze spedycyjnej:
|
Doppelstock | chłodnia z podwójnym poziomem umieszczenia towaru na naczepie |
DSK | deklaracja czasowego składowania |
EDI | (elektroniczna wymiana danych) – przesyłanie handlowych komunikatów elektronicznych (odpowiedników dotychczasowych dokumentów papierowych) tworzonych według powszechnie obowiązującego standardu |
ETA | (z ang. Estimated Time of Arrival) – zapis przewidywanego terminu wejścia towaru do portu morskiego lub lotniczego |
ETS/ETD | (z ang. Estimated Time of Sail lub Estimated Time of Departure) – przewidywany czas wyjścia statku z portu |
EUR 1 | świadectwo przewozowe dla towarów wywożonych z Unii Europejskich do krajów trzecich, objętych obniżonymi stawkami celnymi |
Express B/L, Sea Waybill, Waybill | zapis listu morskiego w systemie elektronicznym – bez cech papieru wartościowego |
EXW | (z ang. Ex Works) - z zakładu |
FAS | (z ang. Free Alongside Ship) - dostarczony wzdłuż burty statku |
FCL | (z ang. Full Container Load) transport całokontenerowy |
FCR | (z ang. Forwarder's Cargo Receipt) - potwierdzenie przyjęcie ładunku przez spedytora |
Feeder | niewielki statek przewozowy, który dowozi kontenery pomiędzy większymi a mniejszymi portami morskimi. |
FEU | (z ang. Forty foot container equivalency) – jednostka równoważna dla kontenera 40-stopowego |
FILO | (z ang. Free In/Liner Out. Seafreight) – oznaczenie w umowie czarteru, że stawka frachtowa obejmuje koszty wyładunku |
FIO | (z ang. Free In/Out.) – zwolniony z portu i do portu |
FTL | (z ang. Full Truck Load) – pełne obciążenie pojazdu ciężarowego jednym ładunkiem |
Fumigacja | jest to zabieg, który ma na celu usunięcie szkodników (owadów, gryzoni), za pomocą substancji chemicznych lub temperatury. Jeśli nie przeprowadzimy procesu fumigacji, a jest ona wymagana, nie będziemy mogli wprowadzić towaru do obiegu. Wyróżniamy fumigację eksportową i importową. |
Gestia Transportowa | prawo jednej ze stron kontraktu do organizacji zasad związanych z transportem towaru, np. w zakresie podziału kosztów, obowiązków pomiędzy stronami |
HS code | ośmiocyfrowe rozwinięcie Zharmonizowanego Systemu Określania i Kodowania Towarów |
Hub | port bazowy dla kontenerów w relacjach transoceanicznych. To port, do którego przypływają duże transoceaniczne statki, by stamtąd (już na mniejszych jednostkach) rozwozić ładunki do portów docelowych |
IMDG | (z ang. International Maritime Dangerous Goods) – międzynarodowy kod dla towarów niebezpiecznych |
IMO | (z ang. International Maritime Organization) - Międzynarodowa Organizacja Morza (dawniej IMCO) zajmująca się bezpieczeństwem żeglugi, obrotu morskiego i ochroną środowiska morskiego. |
Incoterms | międzynarodowe, ustalone przez Międzynarodową Organizację Handlu z siedzibą w Paryżu, terminy związane z odpowiedzialnością oraz podziałem kosztów związanych z transportem towarów pomiędzy załadowcą a odbiorcą towaru |
Interchange | w transporcie kolejowym dokument potwierdzający zrzucenie pustego kontenera na terminalu destynacji |
ISF | (z ang. Importer Security Filing) - inaczej zasada 10 + 2 – obowiązek przekazania informacji na temat bezpieczeństwa towaru dla środowiska, konieczny do przekazania na 24 godziny przed załadunkiem na statek |
Kabotaż | przewóz towarów pomiędzy dwoma miejscami (np. portami) znajdującymi się na terenie tego samego kraju, realizowany przez firmę bądź środek transportu zarejestrowany w innym kraju. |
Kongestia | utrudnienie związane ze zbyt dużą liczbą ładunków w porcie |
Konosament | to morski list przewozowy, świadectwo potwierdzające odbiór danego ładunku na statek i zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia go do portu docelowego. |
Konsolidacja | grupowanie mniejszych ładunków w większe dla celów transportowych (minimalizacja kosztów poprzez zwiększenie stopnia wykorzystania środków transportu) |
LCL | (z ang. Less than Container Load) - drobnicowe przewozy kontenerowe |
Licencja spedycyjna | decyzja administracyjna uprawniająca do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego towarów. Licencję wydaje się na czas oznaczony od 2 do 50 lat. |
Licencja transportowa | pozwolenie na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy |
List gwarancyjny | pisemne zobowiązanie do pokrycia wszelkich strat, szkód i kosztów przewoźnikowi spowodowane rezygnacja z poszczególnych warunków umowy przewozowej |
LTL | (z ang. Less Than Truck Load) – ładunek częściowy w pojeździe ciężarowym |
LWS | (z agn. Low Water Surcharge) – dodatek frachtowy wynikający z niskiego poziomu wód w rzekach |
Magazyn typu "cross-dock" | to krótkoterminowe składanie towaru. Ładunek po dotarciu do magazynu typu cross-dock jest od razu przygotowywany do dalszej wysyłki. Takie rozwiązanie skraca czas dostawy do klienta docelowego. |
MRN | numer ewidencyjny operacji tranzytowej zwyczajowo dokument potwierdzający procedurę wywozu |
MSDS | (z ang. Material Safety Data Sheet) –czyli Karta charakterystyki produktu niebezpiecznego , określa jego grupę oraz klasę |
OCP | ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika |
OCPU | ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika umownego |
OCS | ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora |
Odprawa celna ostateczna | dopuszczenie towaru do obrotu po uiszczeniu opłat celno - podatkowych |
Odprawa celna przekazowa | to taka odprawa, której zadanie zostaje przekazane innemu urzędowi celnemu, najczęściej urzędowi najbliżej położonemu względem miejsca przeznaczenia towaru |
OOG | (z ang. out of gauge) – oznaczenie ładunku ponadgabarytowego |
Original Bill of Lading (B/L) | morski list przewozowy wystawiony w oryginale |
POD | (z ang. Port Of Discharge) – port wyładunku |
POL | (z ang. Port Of Loading) - port załadunku |
Procedura 4000 | procedura dopuszczenia do obrotu z odroczonym podatkiem VAT. Cło jest płatne/zabezpieczane w momencie odprawy. Podatek VAT z tytułu importu towaru rozliczany jest w deklaracji VAT-7. |
Procedura 4200 | procedura dopuszczenia do obrotu, z natychmiastowym wywozem towaru do innego kraju Unii Europejskiej. Cło jest płatne/zabezpieczane w kraju, w którym dokonywana jest odprawa celna. VAT jest rozliczany w kraju docelowym. |
Procedury uproszczone | skrócenie czasu odprawy celnej poprzez elektroniczną wymianę dokumentów oraz odprawę towaru w miejscu jego przeznaczenia, a nie – jak dotąd – w siedzibie urzędu celnego |
Przelicznik W/M | (waga/miara) przelicznik stosowany w przypadku frachtu morskiego. Opłata za fracht morski obliczana jest na podstawie kubatury lub wagi towaru w zależności od tego co stanowi większą wartość. |
Reach Stacker | wózek widłowy wykorzystywany do przewozu kontenerów |
SAD | (z ang. Single Administrative Document) – wymagany w Unii Europejskiej dokument zgłoszenia towaru do odprawy celnej |
SeaWayBill | konosament ekspresowy, często w formie elektronicznej, wystawiany zamiast Bill of Lading w formie drukowanej; umożliwiający natychmiastowe zwolnienie towaru i wydanie odbiorcy |
SENT | elektroniczny rejestr zgłoszeń towarów w celu realizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu ładunków |
Shipper | (inaczej Consignor) – nadawca ładunku |
SOC | (z ang. Shipper Own Container) - kontener załadowcy |
Storage | opłata za składowanie ładunku ponad wyznaczony czas wolny |
Sztauowanie | (ang. Stowage) odpowiednie ułożenie ładunku w taki sposób, żeby zabezpieczyć ruchome części przed przemieszczaniem. Odpowiednie rozmieszczenie ładunków zapewni bezpieczeństwo transportu oraz ochronę przed uszkodzeniami. |
T1 | wspólna procedura tranzytowa dotycząca ładunków przewożonych między krajami Unii Europejskiej a pozostałymi (np. przy przewozie towaru spoza Unii Europejskiej na terenie Unii) |
T2L | wspólna procedura tranzytowa dotycząca ładunków przewożonych pomiędzy krajami Unii Europejskiej (np. z Polski na Cypr drogą morską lub po dopuszczeniu do obrotu z Hamburga do Gdyni) |
TEU | (z ang. Twenty – Feet Equivalent Unit) – jednostka miary odpowiadająca pojemności jednego kontenera 20 – stopowego |
TEU | (z ang. Twenty Foot Equivalency) - jednostka pojemności rownoważna ekwiwalentowi kontenera 20-stopowego |
THD | (z ang. Terminal Handling at Destination) - opłaty portowe w miejscu przeznaczenia |
THO | (z ang. Terminal Handling at Origin) - opłaty portowe w miejscu załadunku |
TT | (z ang. Transit Time) – przewidywany czas transportu |
Ubezpieczenie Cargo | dodatkowo płatne ubezpieczenie ładunku w transporcie |
UN | międzynarodowe, 4-rocyfrowe oznaczenie substancji i towarów niebezpiecznych |
V.A.T.O.S. | (z ang. valid at the time of shipment) – oznaczenie pobrania dodatków do frachtu morskiego i lotniczego, według momentu załadunku |
VGM | zweryfikowana przed załadunkiem masa kontenera |
W / M | waga / miara– przelicznik stosowany we frachcie morskim polegający na tym, że do obliczenia frachtu wybiera się większą wartość – wagę lub kubaturę |