09.05.2018

Mandat za przeładowanie bez zatrzymywania. Oto nowy system ważenia przygotowywany w Polsce

Inspektorat Transportu Drogowego opublikował statystyki, wg których co trzeci pojazd dostawczy poruszający się po polskich drogach jest przeładowany, niejednokrotnie o więcej niż 1000 kg. Przeładowany pojazd dostawczy z dopuszczalną masą całkowitą do 3.5t ma zdecydowanie bardziej wydłużoną drogę hamowania, co może stanowić poważne zagrożenie w ruchu drogowym.

W Polsce trwają prace nad systemem ważenia samochodów bez ich zatrzymywania. Dzięki nowoczesnym narzędziom będzie można automatycznie wykrywać i identyfikować pojazdy, które są przeciążone. Technologia pozwali określić nacisk osi pojazdu na powierzchnię pasa ruchu w czasie jego przejazdu przez pole pomiarowe. NeuroCar, bo tak ma nazywać się system, będzie składał się z kamer rejestrujących tablice rejestracyjne, markę i model pojazdu, pętli indukcyjnych rozpoznających typ pojazdu oraz czujniki ważenia umieszczone w jezdni na polu pomiarowym.
Przeciążone ciężarówki na polskich drogach to duży problem. Przejazd jednego samochodu ciężarowego o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w takim samym stopniu, co przejazd 2,5-miliona samochodów osobowych. Inspektorzy transportu drogowego w ciągu roku są w stanie skontrolować niewiele ponad 20 tys. pojazdów ciężarowych. Dzięki nowemu systemowi NeuroCar będzie można skontrolować wagę wszystkich pojazdów.