###pl PAGE:blog BUL:e-toll-nowy-system-oplat-drogowych e-TOLL - nowy system opłat drogowych
14.06.2021

e-TOLL - nowy system opłat drogowych

Uwaga przewoźnicy! Wchodzi w życie nowy system opłat drogowych e-TOLL, który zastąpi dotychczasowy ViaTOLL.

System e-TOLL to najnowsze rozwiązanie dotyczące poboru opłat za korzystanie z dróg płatnych przez pojazdy transportu drogowego powyżej 3,5 tony oraz przez autobusy. System ten wykorzystuje technologię lokalizacji satelitarnej, która na bieżąco dostarcza informacji o położeniu pojazdu, jednocześnie wyliczając opłaty za korzystanie z wybranych odcinków dróg.

Kiedy e-TOLL wchodzi w życie?

Planowany termin wdrożenia systemu to początek czerwca. Pierwotnie zakładano miesięczny okres przejściowy, w którym oba systemy (ViaTOLL oraz e-TOLL) funkcjonowałyby równocześnie. Oznaczałoby to, że przewoźnicy w okresie niecałego miesiąca będą musieli wdrożyć do firm nowy system, zapoznać się z nim oraz przeszkolić pracowników. Takie rozwiązanie spotkało się z ogromną ilością komentarzy ze strony zainteresowanych. Większość obawiała się gigantycznego chaosu drogowego. Zarówno sposób wprowadzenia zmian, jak i sam system wzbudza wątpliwości.
Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w wywiadzie dla magazynu Cartrack zauważa, że nie było konsultacji. Projekt pojawił się w Sejmie i zaraz był procedowany. Nie było nawet szansy, aby jakiekolwiek wnioski zgłosić do tego projektu.

Komunikacja z e-TOLL

Nowe rozwiązanie powinno opierać się na danych geolokalizacyjnych, które będą przesyłane z urządzenia umieszczonego w pojeździe. Tu również pojawiają się wątpliwości i sprzeciw ze strony przewoźników. Możliwe będą trzy rozwiązania:
• OBU (On Board Unite) – urządzenie przenośne
• ZSL – zewnętrzny system lokalizacji
• Aplikacja e-TOLL na urządzeniu mobilnym
OBU jest urządzeniem mobilnym, zatem może być wykorzystywane w dowolnych pojazdach, w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Jest ono zwykle zasilane zapalniczką samochodową lub złączem OBD.
ZSL to urządzenie trwale zintegrowane z komputerem pokładowym oraz cyfrowym tachografem. Pozwala na monitorowanie większej liczby danych, np. ilości spalanego paliwa, czy historii tras. Nie wymaga dodatkowego zasilania.
Aplikacja e-TOLL może być instalowana na dowolnym urządzeniu mobilnym, które jest w ciągłej aktywności i dostępie do danych lokalizacyjnych. Nie ma konieczności instalowania urządzenia w pojeździe.
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka zauważa na łamach w/w magazynu Cartrack, że państwo powinno zapewnić możliwość uiszczenia opłaty poprzez wyposażenie przedsiębiorstw w urządzenia pokładowe, a na ten moment zostało to przerzucone na prywatne organizacje. Co więcej, zwraca uwagę na problem w dostępności odpowiedniej ilości urządzeń w momencie wdrożenia w życie systemu. Jedynym bezpłatnym rozwiązaniem jest aplikacja w urządzeniu mobilnym, jednak według p. Macieja Wrońskiego, jak i p. Jana Buczka nie jest to do przyjęcia. Kolejnym problemem jest to, że smartfon nie jest urządzeniem do profesjonalnego użytku i nie daje gwarancji niezawodności. To może powodować istotne konsekwencje wynikające z nieprawidłowego działania urządzeń.
Z drugiej strony zwrócono uwagę na brak kompatybilności tego rozwiązania z przepisami ruchu drogowego. Jak mówi Jan Buczek, kierowcy nie wolno w czasie jazdy ani rozmawiać przez telefon, ani wysyłać SMS-ów, ani sprawdzać czy telefon jest włączony i czy wysyła dane. Oznacza to, że w sytuacji przerwania ciągłości przesyłania danych, kierowca zmuszony będzie zjechać na pobocze lub parking i zatrzymać się.

Po wielu rozmowach, 14.04 Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu okresu przejściowego. Oznacza to, że system ViaTOLL nie wygaśnie 30 czerwca jak planowano, a będzie funkcjonował jeszcze 3 miesiące, czyli do 30 września 2021 roku. Dodatkowy czas z pewnością zminimalizuje ryzyko chaosu na drogach.
Trudno na tym etapie wyrokować, czy zmiany będą miały pozytywne, czy negatywne skutki dla transportu drogowego. Każda innowacja ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Niewątpliwie okres od pojawienia się pomysłu do jego wdrożenia w życie jest stosunkowo krótki, a tego typu zmiany powinny być konsultowane z przedstawicielami branży, którzy na co dzień spotykają się z wieloma problemami, przez co ich sugestie mają dużą wartość.

 

Autor: Lidia Kałamacka

Share this post