###pl PAGE:blog BUL:elektryczny-kontenerowiec-przyszlosc-branzy-transportu-morskiego Elektryczny Kontenerowiec - Przyszłość Branży Transportu Morskiego?
24.05.2023

Elektryczny Kontenerowiec - Przyszłość Branży Transportu Morskiego?

Chiński gigant przemysłu stoczniowego, COSCO Shipping Heavy Industry (Yangzhou), rozpoczął budowę drugiego elektrycznego kontenerowca o pojemności 700 TEU dla firmy COSCO Shipping. Innowacyjny statek ma mieć akumulator o wielkości kontenera, co stanowi przełomowe rozwiązanie dla przyszłości branży transportu morskiego. Chińska firma buduje dwie takie jednostki pływające. Pierwszy statek ma zostać użyty jeszcze w 2023 roku.

Elektryczny statek cargo, który będzie kursować na wyznaczonej trasie rzeczno-morskiej ma mieć następujące parametry:

  • nośność 10 000 DWT,
  • długość 119,8 metra,
  • szerokość 23,6 metra
  • zaprojektowane zanurzenie 5,5 metra,
  • dwa główne silniki, które mają mieć moc 900 kW każdy;

 

W porównaniu do tradycyjnych jednostek napędzanych paliwem, te napędzane silnikiem elektrycznym mogą zredukować emisję dwutlenku węgla o około 32 tony na dobę! Jest to znaczący krok naprzód w dziedzinie ochrony środowiska i walki z globalnym ociepleniem.

Cosco - pierwsze elektryczne kontenerowce wypłyną w 2023

Niewątpliwą zaletą nowego kontenerowca jest inteligentny system zarządzania statkiem i system świadomości sytuacyjnej, które poprawiają poziom bezpieczeństwa i inteligencji jednostki. Takie innowacje technologiczne mają potencjał, aby zrewolucjonizować branżę transportową.

COSCO, posiadając dziewięć stoczni zdolnych do produkcji rocznej o łącznej nośności do 7,5 milionów ton, jest światowym liderem w dziedzinie budowy statków. W ramach dążenia do zrównoważonego rozwoju, firma nawiązała współpracę z Anemoi Marine Technologies, brytyjskim dostawcą żagli rotorowych. Ten krok pokazuje długofalowe zaangażowanie COSCO w zrównoważony rozwój i innowacje w przemyśle morskim.

Zmniejszanie Emisji CO2 - rozwiązanie to autonomiczny statek cargo

 

Transport morski, będący jednym z filarów globalnej gospodarki, staje się coraz większym źródłem emisji szkodliwych dla środowiska i klimatu. W celu zmniejszenia tych emisji, konieczne jest zastosowanie nowych technologii i alternatywnych źródeł napędu, takich jak silniki o niskiej emisji, napęd elektryczny, hybrydowy lub na LNG (skroplony gaz ziemny).

Budowa autonomicznego statku cargo jest przełomem w tej dziedzinie. Jest to dowód na to, że innowacyjne technologie mogą skutecznie zmniejszyć wpływ transportu na środowisko. Przykład COSCO może skłonić inne firmy do podążania tą samą drogą i zainwestowania w bardziej zrównoważone rozwiązania. Na ten moment jednostki o napędzie wyłącznie elektrycznym są używane do tras śródlądowych, ale być może już wkrótce powstanie pierwszy na świecie elektryczny statek kontenerowy do tras oceanicznych.

Dodatkowo, transportowiec, który napędza wyłącznie silnik elektryczny nie tylko przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, ale także redukuje koszty operacyjne statku. W przyszłości, elektryfikacja statków może stać się standardem w branży, zapewniającym większą efektywność operacyjną i zrównoważony rozwój.

Ponadto, wykorzystanie inteligentnych systemów zarządzania statkiem i systemów świadomości sytuacyjnej zwiększa bezpieczeństwo jednostki, co jest kluczowym aspektem w transporcie towarów. Dzięki tej technologii, autonomiczne statki cargo mogą być coraz bardziej niezależne i efektywne, co przekłada się na lepszą obsługę klienta i większą konkurencyjność na rynku.

Wnioski są jasne - budowa elektrycznych kontenerowców może przynieść wiele korzyści dla branży logistycznej. Nie tylko umożliwia ona redukcję emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza, ale także zwiększa bezpieczeństwo i efektywność statków. Przykład COSCO pokazuje, że inwestycje w zrównoważony rozwój i innowacje technologiczne są kluczowe dla przyszłości tej branży. Możemy więc spodziewać się, że w najbliższych latach pojawi się więcej takich inicjatyw, przyczyniających się do zrównoważonego rozwoju transportu.

Elektryczne kontenerowce nie są zupełnie nowym konceptem w branży transportu morskiego. COSCO nie jest jedynym graczem na rynku, który zauważył potencjał technologii elektrycznych w tej branży.

Pierwszy elektryczny statek towarowy - Yara Birkeland

Pierwszy na świecie elektryczny kontenerowiec - norweski yara birkeland

Pierwszy elektryczny kontenerowiec, "Yara Birkeland", został zbudowany przez norweską firmę Yara International i Kongsberg Maritime. Jest to statek o pojemności 120 TEU, zasilany bateriami o mocy 9 MWh. Prędkość maksymalna statku ma wynosić 15 węzłów, a ekonomiczna ok. 6 węzłów. Jest w stanie pokonać dystans do 80 km bez załogi, co czyni go pierwszym w pełni autonomicznym statkiem na świecie. Statek Yara Birkeland został zwodowany w 2020 roku i ma zostać użyty do przewożenia ładunków z nawozem z Posgrunn do Breviku. Wprowadzenie tej jednostki było dużym krokiem naprzód dla całej branży, a COSCO idzie tą samą drogą, wprowadzając jeszcze większy statek o napędzie elektrycznym.

Również inne firmy testują różne formy napędu elektrycznego dla statków. Na przykład, Rolls-Royce i Svitzer przeprowadzili testy pierwszego w pełni elektrycznego holownika, "Svitzer Amstel", w Amsterdamie. Podczas testów holownik, wyposażony w baterie o łącznej mocy 2,4 MWh, wykazał dobre wyniki i potwierdził możliwość eksploatacji takich jednostek na krótkich trasach.

Czy statki elektryczne to przyszłość?

Technologia elektryczna zdobywa coraz większą popularność. Sprzedaż samochodów elektrycznych cały czas rośnie, powstał już pierwszy samolot elektryczny produkowany seryjnie, więc kwestią czasu było przeniesienie tego napędu do przemysłu morskiego. Rozwiązania takie jak statki o napędzie elektrycznym, hybrydowym lub na LNG, mogą nie tylko zmniejszyć emisje szkodliwych gazów, ale także zwiększyć efektywność operacyjną statków. Wprowadzenie do użycia statków elektrycznych na szeroką skalę wymaga jeszcze wielu inwestycji, zarówno finansowych, jak i technologicznych. Mimo to, trend w kierunku bardziej zrównoważonego przewozu morskiego jest jasno widoczny i ma szansę przynieść wiele korzyści dla całego sektora.

Kontenerowiec napędzany na akumulatory - cosco shipping

Elektryczny kontenerowiec - przyszłość transportu morskiego?
Share this post