03.10.2018

Jak przygotować się do wejścia na nowe rynki zbytu?

Przedsiębiorstwo działające wyłącznie na rodzimym rynku może oczywiście odnosić sukcesy ale jego rozwój jest ograniczony przez potencjał obszaru, na którym działa. Firma, chcąc się rozwijać, często musi zacząć działać na rynku globalnym. Trzeba mieć świadomość, że wejście na rynki zagraniczne jest kosztowne, czasochłonne i ryzykowne ale potencjalne korzyści płynące z prowadzenia działalności na płaszczyźnie międzynarodowej są warte tego wysiłku.

Targi - dobra metoda zaprezentowania się światu.

Częstym sposobem przedstawienia swojej oferty kontrahentom zagranicznym jest udział firmy w targach międzynarodowych. Targi gromadzą na jednym terenie przedstawicieli określonej branży z wielu krajów, przez co mamy możliwość nawiązania kontaktów z przedstawicielami firm z różnych zakątków świata. A ponieważ targi odbywają się cyklicznie w tym samym miejscu, mamy możliwość w sposób długofalowy podejść do prezentacji firmy i utrwalania relacji.

Co zrobić, aby targi się udały?

Udział w imprezie targowej może stanowić dla firmy duże obciążenie finansowe i organizacyjne. Dlatego też należy dołożyć wszelkich starań, aby było to przedsięwzięcie efektywne. Oznacza to konieczność dobrego przygotowania merytorycznego osób reprezentujących firmę na targach, przygotowania odpowiedniej ilości ciekawych materiałów reklamowych oraz zadbania o właściwe przygotowanie stoiska targowego.
Przed wyjazdem na targi należy zadbać, aby osoby mające reprezentować firmę posiadały odpowiednią wiedzę na temat produktów czy usług oferowanych przez firmę, a także aby umiały je właściwie zaprezentować. W tym celu dobrze jest zorganizować szkolenie wewnętrzne w firmie.

Osoby odwiedzające nasze stoisko na targach nie powinny wyjść od nas z pustymi rękoma. Dlatego też na targi zabieramy odpowiednią ilość materiałów reklamowych przedstawiających ofertę naszej firmy (warto sprawdzić wcześniej informacje na temat średniej ilości osób odwiedzających daną imprezę targową z lat ubiegłych). Informacje zawarte w materiałach reklamowych powinny być zwięzłe i bezwzględnie muszą zawierać dane kontaktowe do działu sprzedaży. Dobrze jest posiadać część materiałów reklamowych w wersji elektronicznej, aby w razie konieczności móc je wydrukować na miejscu. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie niewielkich upominków dla odwiedzających nasze stoisko, dzięki którym lepiej zapamiętają nasza firmę.

Przygotowaniem stoiska targowego zajmuje się organizator targów po wcześniejszym uzgodnieniu szczegółów z wystawcą. Jednak część elementów wyposażenia stoiska (np. roll-up’y, flagi, banery reklamowe) należy zazwyczaj dostarczyć we własnym zakresie. W takiej sytuacji mamy też pewność co do poprawności szaty graficznej, kolorystyki czy braku błędów językowych.

Jak wybrać odpowiednie targi dla naszej firmy?

Informacje o targach dla interesującej nas gałęzi gospodarki znajdziemy przede wszystkim w czasopismach branżowych, na stronach internetowych izb gospodarczych i handlowych oraz na stronie internetowej Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (www.paih.gov.pl oraz specjalistycznych np. www.gochina.gov.pl ) Oprócz informacji o najbliższych imprezach targowych możemy tam znaleźć także informacje o możliwości uzyskania refundacji części nakładów poniesionych w związku z uczestnictwem w imprezie targowej.

O skuteczności tej formy prezentacji firmy mogliśmy przekonać się na własnej skórze – w maju tego roku nasza firma po raz pierwszy uczestniczyła jako wystawca w jednej z największych branżowych imprez targowych - targach Transport & Logistics, które odbyły się w Szanghaju. Dzięki uczestnictwu w tej imprezie nawiązaliśmy wiele nowych, obiecujących kontaktów. Ponadto na targach mieliśmy okazję spotkać się z firmami, z którymi już współpracujemy, dzięki czemu mogliśmy podtrzymać relacje z nimi.
Nasza obecność w Chinach nie była przypadkowa – jest to potężna, najszybciej rozwijająca się gospodarka na świecie o olbrzymim potencjale. Chiny nie są już tylko fabryką świata; z roku na rok stają się coraz większym konsumentem dóbr konsumpcyjnych co sprawia, że wymiana handlowa pomiędzy Chinami a Europą (czyli w relacji, która z perspektywy naszej firmy jest najbardziej interesująca) wyraźnie rośnie, a wraz z nią popyt na usługi transportowo-logistyczne.

Z chęcią podzielimy się naszymi doświadczeniami z firmami, które rozważają uczestnictwo w targach w Chinach oraz pomożemy w znalezieniu odpowiedniej imprezy targowej.

Zapraszamy do kontaktu!

 

Autor: Andrzej Ignatowicz

Share this post