04.05.2020

Morskie serwisy bezpośrednie również w Gdyni

Już za kilka lat, dzięki inwestycjom w Porcie Gdynia, mogą pojawić się nowe serwisy morskie. Zakończenie projektu jest wstępnie planowane na 2028 rok.

Brak wolnych terenów na lądzie jest dużym ograniczeniem w rozwoju gdyńskiego portu - jednego z ważniejszych portów wykorzystywanych we frachcie morskim. Dlatego Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zdecydował się na rozbudowę w wodach Zatoki Gdańskiej. Głębokowodny Port Zewnętrzny ma powstać na sztucznym lądzie, opartym na istniejących nabrzeżach Śląskim i Szwedzkim.

W tej chwili prowadzone są analizy wpływu tej inwestycji przede wszystkim na środowisko morskie, natomiast wybór prywatnego inwestora powinien nastąpić w ciągu kilkunastu miesięcy. Inwestor ten zostanie operatorem portu na okres kilkudziesięciu lat po zakończeniu budowy.

Port Zewnętrzny ma zajmować powierzchnię 150 hektarów i będzie obsługiwać 430-metrowe statki oceaniczne. Obecnie terminale w Gdyni mogą obsłużyć 1,8 miliona TEU rocznie, po zakończeniu rozbudowy zdolności te mają być wyższe o 2,5 miliona TEU. Założenia projektu obejmują także rozbudowę układu drogowego i sieci kolejowej. Dzięki temu dostępność portu poprawi się nie tylko od strony morskiej, ale i lądowej. Szacowany łączny koszt inwestycji to około 1 miliard euro.

Autor: Iwona Pydych

 

 

Czytaj także:

W Polsce powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy

 

Share this post