###pl PAGE:blog BUL:pociag-z-chin-walczy-o-ladunki-z-historycznie-niskimi-stawkami-w-transporcie-morskim Pociąg z Chin walczy o ładunki z historycznie niskimi stawkami w transporcie morskim
10.07.2015

Pociąg z Chin walczy o ładunki z historycznie niskimi stawkami w transporcie morskim

Po zawarciu w czerwcu wstępnego porozumienia o utworzeniu spółki joint venture pomiędzy chińskimi i polskimi kolejami wszyscy oczekują na realizację założonych etapów tego przedsięwzięcia.

Pociąg z Chin walczy o ładunki z historycznie niskimi stawkami w transporcie morskim
Po zawarciu w czerwcu wstępnego porozumienia o utworzeniu spółki joint venture pomiędzy chińskimi i polskimi kolejami wszyscy oczekują na realizację założonych etapów tego przedsięwzięcia. Chodzi między innymi o rozbudowę Suchego Portu w Małaszewiczach oraz dalsze inwestycje infrastrukturalne na trasie pociągu. Zawarte porozumienie to praktyczna realizacja chińskiej strategii „One Belt, One Road” („jeden pas, jedna droga”), nazywana Nowym Jedwabnym Szlakiem. Zgodnie z nią pomiędzy Chinami a Polską ma jeździć jeden pociąg dziennie (nie wliczając innych prywatnych połączeń). Obecnie są to 2 pociągi tygodniowo.
Polska w sytuacji korzystnego położenia geograficznego ma szansę, aby zostać krajem tranzytowym dla wielu ładunków, które mogą poprzez nasz kraj trafiać do Europy Zachodniej kolejowo. W obecnej sytuacji na drodze dalszego szybkiego rozwoju tego połączenia stoi jednak historycznie niski poziom stawek frachtu morskiego z Dalekiego Wschodu. Taki stan rzeczy mocno utrudnia podjęcie decyzji o 20-sto krotnie droższym koszcie przewozu kontenera drogą kolejową. Niski poziom frachtów utrzymuje się już dłuższy czas i dopóki armatorzy nie ograniczą liczby statków ciężko będzie coś zmienić, gdyż na rynku przewozów morskich panuje stagnacja (aczkolwiek stabilna).
Pozostaje nam obserwować co poczynią armatorzy na początku roku 2016 a w dalszej kolejności można oczekiwać, że stawki frachtu morskiego odbiją do góry. Wraz z tym będzie szansa na przyspieszenie realizacji planów inwestycyjnych dla tego ciekawego rozwiązania, które być może w przyszłości rzeczywiście będzie pełniło funkcję Jedwabnego Szlaku. Liczymy na to, gdyż Polska będzie niewątpliwie beneficjentem tego logistycznego rozwiązania.
Aut.: Piotr Szutka

Pociąg z Chin walczy o ładunki z historycznie niskimi stawkami w transporcie morskim
Share this post