###pl PAGE:blog BUL:przyczyny-opoznien-we-frachcie-morskim Przyczyny opóźnień we frachcie morskim
18.12.2019

Przyczyny opóźnień we frachcie morskim

Opóźnienie w oczekiwaniu na realizację transportu to ważne ryzyko biznesowe. Skąd biorą się takie opóźnienia?

Transport morski jest wciąż najczęściej wybieranym środkiem transportu na przewóz towarów. Odbywa się na regularnych liniach z wykorzystaniem dostępnych serwisów oferowanych przez armatorów morskich. Podobnie jak w innych gałęziach istnieje ryzyko niedotrzymania terminowości dostaw.

Najczęstsze przyczyny opóźnień we frachcie morskim

• Opóźnienia pojawiają się poprzez nagłe wystąpienie złych warunków atmosferycznych, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Sztormy, tajfuny, huragany – przez tego rodzaju zjawiska statki nie mogą przybyć do portów. Przy mocniejszych podmuchach wiatru terminale kontenerowe nie prowadzą wtedy również żadnych operacji rozładunków.

• W okresach wzmożonych szczytów ładunkowych następują opóźnienia załadunków i dochodzi do tzw. rolowania kontenerów, czyli spiętrzenia ładunków prowadzącego do przesunięcia terminu wypłynięcia. Dla firm importujących z Chin szczególnie napiętym okresem jest Chiński Nowy Rok, który w 2020 przypada na 24-30.01.2020. Rekomendujemy firmom planującym transport morski z Chin w tym okresie by odpowiednio wcześniej nadali towary lub doliczyli ten dodatkowy tydzień do czasu przewozu.

• Przyczyny opóźnienia leżą również po stronie załadowcy, czyli wynikają z opóźnienia w przygotowaniu towaru na czas. Zebranie dokumentacji do odprawy to zdecydowanie najtrudniejszy etap importu. Jeszcze przed podpisaniem umowy z załadowcą warto sprawdzić, czy dany produkt można sprowadzić z danego kraju – takie zapytanie wysyłamy do agencji celnych i do urzędów zajmujących się daną branżą. Może się okazać, że istnieje zakaz importu towaru np. z Chin bądź dany produkt okazuje się nieopłacalny z powodu nałożonego cła antydumpingowego. Sprawdzamy również pod jaką dyrektywę lub dyrektywy unijne podlega dany towar. Nie każdy produkt, który importujemy z Chin musi mieć oznaczenie CE. Odnosi się to wyłącznie do określonych kategorii produktów, zdefiniowanych w dyrektywach. Otrzymanie możliwości nanoszenia CE jest obowiązkiem producenta. Dlatego zbieraniem niezbędnych dokumentów należy zająć się jeszcze przed złożeniem zamówienia.

• Kongestie w porcie, czyli zatłoczenie w portach i oczekiwanie statku na redzie może również przyczynić się do opóźnień. Główną przyczyną kongestii jest niedostateczna przepustowość infrastruktury. Przy jej wystąpieniu otrzymujemy taką informację od armatora.

Świadomość powyższych aspektów, sprawne zamawianie towaru z wyprzedzeniem przez importera oraz korzystanie z solidnych podwykonawców, którzy są świadomi potencjalnych zagrożeń, pozwoli na usprawnienie działań i unikanie znaczących opóźnień w przyszłości.

Autor: Agnieszka Wysocka

Czytaj także: Konwencja Marpol – wyższe ograniczenia dla paliw w transporcie morskim

Share this post