###pl PAGE:blog BUL:rozwoj-kolei-na-rynku-azjatyckim-polaczenie-wietnamu-z-chinami Rozwój kolei na Rynku Azjatyckim: Połączenie Wietnamu z Chinami
12.06.2023

Rozwój kolei na Rynku Azjatyckim: Połączenie Wietnamu z Chinami

Koleje Wietnamskie wprowadzają dwie nowe usługi kolejowe do Chin, łącząc południową część Wietnamu, Ho Chi Minh City, z prowincjami Guangxi i Yunnan w Chinach. Nowe połączenia zaoferują czas transportu wynoszący 5 dni do Guangxi i 6 dni do Yunnan. To kolejna nitka łańcucha dostaw, która będzie miała wpływ nie tylko na transport towarów w obrębie Azji, ale też z krajów azjatyckich do Unii Europejskiej.

Podróż do prowincji Guangxi rozpocznie się w prowincji Binh Duong, na stacji Song Than. Po przekroczeniu prowincji Bac Giang i Lang Son, pociąg dotrze do chińskiego miasta granicznego Pingxiang. Alternatywna trasa tego połączenia prowadzi do prowincji Yunnan i przejścia Lao Cai, gdzie pociąg dotrze do chińskiego miasta granicznego Hekou. W tym wypadku transport ładunków jest kontynuowany drogowo.

Te dwa nowe połączenia zwiększają znaczenie prowincji Binh Duong, która, jak donosi Saigon Times, jest jednym z regionów aktywnie zaangażowanych w eksport towarów do Chin i Europy. Główne produkty z jakich słynie tamten region to skóry, obuwie, tekstylia i odzież. Połączenie kolejowe z Chinami wpłynie na wolumen przewozów tych towarów.

Rozwój sieci kolejowej w azji - jakie to ma znaczenie dla nowego jedwabnego szlaku?

Rozwój łańcucha dostaw Chiny-Lagos-Wietnam

Rozwój azjatyckiej sieci kolejowej nie jest ograniczony do tych dwóch nowych tras. Wcześniej inwestor infrastrukturalny z Wietnamu i spółka handlowa z branży naftowej z Laosu podpisały umowę o wspólnym przedsięwzięciu mającym na celu przeprowadzenie studium na temat budowy linii kolejowej między Wietnamem a Laosem. Nowa linia kolejowa będzie miała połączenie kolejowe Chiny-Laos - Wietnam. Dodatkowo, rozwój połączenia między Wietnamem a Laosem zapewni dostęp do wietnamskiego portu Vung An, umożliwiając bezpośrednie wysyłanie towarów do rynków takich jak Tajlandia, Chiny, Korea Południowa i Japonia.

Jak rozwój transportu kolejowego w Azji wpłynie na rozwój euroazjatyckich przewozów kolejowych?

Nowe połączenia kolejowe pomiędzy Wietnamem a Chinami mają potencjał wpłynąć na przepływ towarów pomiędzy Azją a Europą, co ma szczególne znaczenie dla Polski jako ważnego węzła w sieci logistycznej Europy.

Zdecydowanie krótszy czas dostawy towarów między Wietnamem a Chinami skróci czas transportu towarów z jednego kraju do drugiego. W rezultacie, może to przyczynić się do zwiększenia ilości eurazjatyckich przewozów kolejowych przez kraj, który jest jednym z głównych punktów przesiadkowych na trasie azjatyckich dostaw - Polskę.

Ponadto, rozwój infrastruktury kolejowej w Azji, szczególnie poprzez inwestycje w nową sieć łączącą Wietnam, Laos i Chiny, może przyczynić się do wzrostu znaczenia azjatyckiej sieci logistycznej. Taki rozwój może skutkować zwiększeniem efektywności dostaw towarów między Azją a Europą transportem kolejowym. Może to prowadzić do obniżenia kosztów transportu i zwiększenia konkurencyjności produktów z tej części świata na europejskim rynku.

Dla Polski, jako kraju o strategicznym położeniu na trasie eurazjatyckiego transportu kolejowego, te zmiany mogą przynieść nowe możliwości. Polskie firmy logistyczne i transportowe mogą skorzystać z większej ilości towarów przewożonych pomiędzy Azją a Europą, a tym samym zwiększyć swoje obroty i zyski. Z drugiej strony, zwiększenie konkurencji ze strony produktów azjatyckich może wymagać od polskich przedsiębiorców zwiększenia efektywności i innowacyjności, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku.

Ponadto, rozwój infrastruktury kolejowej w Azji może skłonić Polskę do inwestowania w rozwój własnej infrastruktury transportowej, aby zachować konkurencyjność jako kluczowy węzeł w europejskiej sieci logistycznej. Taka inwestycja mogłaby przynieść dodatkowe korzyści, takie jak stworzenie nowych miejsc pracy i stymulowanie gospodarki. Rozwój kolejowy na rynku azjatyckim, a w szczególności nowe połączenia kolejowe pomiędzy Wietnamem a Chinami, może przynieść szereg korzyści dla Polski jako ważnego gracza w sieci logistycznej Europy. Jednakże, aby w pełni skorzystać z tych możliwości, Polska musi odpowiednio zainwestować i przygotować się na ewentualne wyzwania związane ze zwiększeniem konkurencji na rynku.

Azjatyckie połączenie kolejowe - rozwój sieci kolejowej chiny - wietnam
Share this post