###pl PAGE:blog BUL:transport-kolejowy-na-ukrainie Transport kolejowy na Ukrainie
12.07.2021

Transport kolejowy na Ukrainie

Ukraina jest częścią światowej sieci kolejowej. Jej położenie w sercu Europy pozwoliło jej stać się częścią ważnych szlaków kolejowych, w tym Nowego Jedwabnego Szlaku.

Nowy Jedwabny Szlak i Ukraina
W czerwcu 2015 r. chiński ambasador Zhang Xiyun powiedział na spotkaniu z ukraińskim ministrem infrastruktury Andriejem Piwowarskim, że chińskie banki są gotowe inwestować w infrastrukturę na Ukrainie w ramach inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwszy pociąg demonstracyjny, który liczył 10 wagonów i 20 kontenerów czterdziestostopowych, opuścił port morski w Czarnomorsku (Illichyvsk) 15 stycznia 2016 roku i w nocy 31 stycznia dotarł do celu na stacji Dostyk kolei kazachskiej, na granicy z Chinami. Całkowity czas przewozu wyniósł 15,5 dnia zamiast zapowiadanych wcześniej 11-12 dni. Dopiero cztery lata po tym wydarzeniu, w styczniu 2020 r. pociągi z Chin do UE zaczęły regularnie przejeżdżać przez Ukrainę.
W ciągu niecałego roku państwowemu operatorowi kolejowemu, wspólnie z przewoźnikami z innych krajów, udało się uruchomić ruch pociągów na dwóch trasach. Na pierwszej z nich "Chiny - Mongolia - Rosja - Ukraina - Węgry / Słowacja" przez ostatnich 11 miesięcy przejechało 21 pociągów z końcowym postojem na Węgrzech (1864 kontenerów). Druga trasa "Chiny - Kazachstan - Rosja - Ukraina - Słowacja / Węgry / Polska" cieszyła się większą popularnością. Przejechały na niej 34 pociągi, które w latach 2020-2021 przewiozły 3130 kontenerów.
Ponadto, od czerwca 2020 roku na stację Kijów-Łisky zaczęły regularnie przyjeżdżać bezpośrednie pociągi kontenerowe z Chin. Przywiozły one na Ukrainę 1374 kontenery. Ruszają one głównie z centralnych i północno-wschodnich Chin, w szczególności ze stacji Wuhan, Yantai, Nanchang, Jinannan, Hengang i Xinzhu (Xi'an).
Pociągi z Chin przywożą na Ukrainę dość szeroki asortyment towarów: metale nieżelazne i tworzywa sztuczne, rury wiertnicze, nawozy, sprzęt medyczny i farmaceutyczny, towary przemysłu lekkiego i wiele innych ładunków drobnicowych.

Ruch towarowy między Polską a Ukrainą
Długość ukraińskich linii kolejowych wynosi ok. 20 tys. km, co daje im trzecie miejsce w Europie. Tory kolejowe łączą wszystkie ważniejsze przedsiębiorstwa górnicze i przemysłu ciężkiego, a także wiodące porty morskie.
Ze względu na różne rozstawy szyn w krajach byłego ZSRR, na granicy ukraińsko-polskiej musiały zostać wybudowane stacje przeładunkowe z układami torowymi 1435 mm i 1524/1520 mm.
Oprócz przeładunków możliwe jest tam również m.in. składowanie większości ładunków a także segregacja, konfekcjonowanie i komunikacja przezbrojeniowa (wymiana wózków w wagonach). Przeładunek odbywa się przy pomocy specjalistycznego sprzętu przeładunkowego: suwnic, żurawi, estakad grawitacyjnych, koparek, wózków widłowych, w zależności od masy i rodzaju ładunku. Istnieje również możliwość przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, drewna i innych. Na terenie Medyki znajduje się pięć, a w Żurawicy jeden terminal przeładunkowy.

Granica Ukraina - Polska
Współczesna granica między Ukrainą a Polską została ukształtowana po zakończeniu II wojny światowej, a formalnie od momentu uzyskania niepodległości przez Ukrainę 24 sierpnia 1991 roku. Długość granicy wynosi 535 km, co stanowi jedną z największych granic zewnętrznych Unii Europejskiej.
Współpraca międzyregionalna jest ważnym elementem strategicznego partnerstwa między Ukrainą a Rzeczpospolitą Polską, skutecznym środkiem integracji europejskiej Ukrainy, a także praktycznym mechanizmem wdrażania standardów europejskich na poziomie regionalnym i lokalnym.
Pomiędzy Ukrainą a Polską znajdują się trzy duże przejścia graniczne: Mostyska II, Izov i Yahotyn, ale Mostyska II jest tym wyjątkowym, ponieważ ułatwia ruch kontenerowy, podczas gdy dwa pozostałe nie posiadają takiej infrastruktury.

Autor: Yevheniia Denysenko

Share this post