###pl PAGE:blog BUL:w-polsce-powstanie-nowy-glebokowodny-terminal-kontenerowy W Polsce powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy
02.03.2020

W Polsce powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy

Świnoujście będzie mogło przyjmować nawet największe jednostki kontenerowe.

Port rozwojowy, przyjazny dla lokalnego środowiska i środowiska bałtyckiego – tak o planowanej inwestycji wypowiadał się w ostatnich dniach prezes portu Szczecin – Świnoujście, Krzysztof Urbaś. Trwają przygotowania do budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu, którego koncepcja została zaprezentowana w maju zeszłego roku i którego budowa jest nieodzownym warunkiem dalszego rozwoju tego regionu Polski.

Inwestycja ma powstać na wschód od gazoportu w porcie zewnętrznym. Szacuje się, że do nowego terminalu może zawijać rocznie 150 największych kontenerowców na świecie (nawet do 400 metrów długości każdy) i około 250 mniejszych jednostek (przeciętnie 3000 TEU ładowności oraz feedery).
Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który właśnie poszukuje chętnych do inwestycji, terminal kontenerowy ma stać się znaczącą konkurencją dla już funkcjonujących terminali na Bałtyku i Morzu Północnym.

Terminal będzie pełnił funkcję hubu, a więc będzie mógł przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Będzie mógł obsłużyć równocześnie dwie jednostki oceaniczne. Inwestycja będzie w głównej mierze zlokalizowana na morzu, a umiejscowienie nabrzeży, placów składowych, frontu rozładunkowego kolejowego i samochodowego planowane jest na wybudowanym pirsie, którego powierzchnia ma wynosić około 50 hektarów. Dzięki temu inwestycja nie będzie mocno ingerować w środowisko naturalne oraz otoczenie, a także nie obniży walorów turystycznych i wypoczynkowych miasta. Co więcej – terminal może stać się dodatkową atrakcją turystyczną miasta o najszerszej w kraju plaży i które łączy ze sobą funkcję portu, kurortu i uzdrowiska.

Koszt budowy terminalu szacowany jest na ponad trzy miliardy złotych, a roczne korzyści z jego funkcjonowania mogą wynieść nawet pięć miliardów. Plusów jego powstania jest na pewno więcej - ze wstępnych ustaleń wynika, ze roczna zdolność przeładunkowa może wynieść nawet 1,5 mln TEU, wokół portu powstanie nowoczesna infrastruktura, a zatrudnienie w samym porcie znajdzie nawet do 1000 osób. Według założeń inwestycja ma być gotowa w 2025 roku.

Autor: Emilia Ponisz

Czytaj także:

Kolejny rekordowy rok w polskich portach

Share this post