###pl PAGE:o-firmie BUL: Aktualności
14.10.2020

Import kamienia - zawiłości transportowe - artykuł w Kurierze Kamieniarskim

We wrześniowym numerze „Kuriera Kamieniarskiego” ukazał się nasz artykuł. Przytaczamy go w całości.

Polska jest liczącym się producentem kamienia – szczególnie granitu – oraz sprowadza wiele tego rodzaju surowca także z zagranicy. Rozwój połączeń transportowych sprawił, że możemy nie tylko sprowadzać kamień z innych krajów Europy, ale także coraz częściej szukamy dostawców na innych kontynentach. Do Polski trafiają m.in. marmury i granity z Chin, Indii, Turcji czy Tajlandii.
Chcąc sprowadzać surowiec z tak odległych obszarów, warto szczególną uwagę zwrócić na jego logistykę, gdyż często jest ona kluczowym elementem cenotwórczym. Warto też powierzyć swój ładunek doświadczonemu spedytorowi, który będzie umiał dobrać optymalne rozwiązania dla tego nietypowego rodzaju transportu.

Niekwestionowanym liderem eksportu kamienia na świecie są Chiny. Co warto wiedzieć przed sprowadzeniem kamienia z Chin?
• W procesie transportu bierze udział kilka podmiotów. Są to m.in. spedytor, czyli organizator całego procesu, właściciel kontenera stanowiącego „opakowanie” dla przewożonego ładunku, depot kontenerowy, agencja celna itd.
• Przewóz taki odbywa się zazwyczaj drogą morską lub kolejową (tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem). Punkt wyjścia – port morski lub terminal kolejowy – wybierany jest w zależności od miejsca, z którego pozyskiwany jest kamień. Chodzi o optymalizację czasu i kosztów transportu zarówno na terenie samych Chin, jak i potem – w kierunku Europy. Nie zawsze zatem będzie to port lub terminal położony najbliższej producenta.
• Kamień przewożony jest w kontenerach otwartych od góry (tzw. open top) lub rzadziej w standardowych. Nie wszyscy spedytorzy jednak chcą przewozić kamień z uwagi na duże ryzyko uszkodzenia kontenera. Właściciele kontenerów, podejmując taką decyzję,
biorą pod uwagę m.in. wiarygodność spedytorów obsługujących przewozy oraz sposób załadunku kamienia do kontenera. W przypadku kontaktu z nieznanym spedytorem lub bezpośrednio z importerem, właściciel kontenera może odmówić współpracy. Wiele zależy też od wagi samego ładunku oraz od tego, czy kamień przewożony jest jako pojedynczy blok. W przypadku pojedynczego ciężkiego bloku wyzwaniem jest takie ułożenie go w kontenerze, by zapobiec przeważeniu w trakcie transportu. Nie wszystkie platformy kolejowe zgodzą się na pobranie takiego ładunku.
• Planowanie w czasie. Transport kamienia z Chin zajmie ok. 16-18 dni drogą kolejową i ok. 28-30 dni drogą morską. Prócz czasu samego przewozu trzeba będzie jeszcze doliczyć czas dostawy do portu/terminala wyjściowego, czas potrzebny na załadunek, a po osiągnięciu portu/terminala docelowego także czas wyładunku i odwozu drogowego. Aby ładunek wyjechał jak najszybciej i o wybranym czasie, należy dopełnić wielu formalności. Dlatego tak ważne jest korzystanie z profesjonalnych spedytorów, którzy dopilnują, by transport nie został wstrzymany na skutek na przykład błędów w dokumentacji.

W kolejnych odcinkach serii przybliżę Państwu dalsze niuanse związane z importem kamienia. Omówię czynniki wpływające na cenę transportu, procedury celne oraz najczęściej popełniane błędy w tego rodzaju przewozach.