15.05.2019

Czas na eksport do Chin

Wymiana towarowa z Chinami systematycznie rośnie. Nie ma w tym nic dziwnego – Chiny od lat są głównym światowym producentem i eksporterem dóbr. Jednak ostatnie lata przyniosły także znaczne zmiany w statystykach importu przez państwo zza Wielkiego Muru. Chiny coraz więcej towarów kupują zagranicą.

Rokrocznie eksport towarów z Unii Europejskiej do Chin rośnie, a Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc wśród beneficjentów tego trendu. Wśród krajów Unii eksportujących do Chin zajmujemy ósme miejsce, a pośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej pierwsze! Roczna wartość wyeksportowanych przez nas towarów wynosi już około 3 mld dolarów!


Przyczyny wzrostu
Na coraz większe zainteresowanie towarami z Europy i z Polski złożyło się wiele czynników. Pierwszym z nich jest bogacenie się społeczeństwa chińskiego. Nowopowstała klasa średnia ma duże zapotrzebowanie na dobra luksusowe, a te nie kojarzą się Chińczykom z rodzimym rynkiem tylko właśnie z rynkiem europejskim i amerykańskim.
Kolejną przyczyną jest ciągły, mimo spowolnienia, wzrost chińskiej gospodarki i związane z tym zapotrzebowanie na surowce i maszyny. Chiny to wielki plac budowy. A potrzeby tego rynku są tak duże, że rodzime produkty nie wystarczają.
Dodatkowo, uruchomione niedawno połączenia kolejowe między Chinami a Europą oraz promocja Nowego Jedwabnego Szlaku przez chiński rząd sprawiły, że eksport do Państwa Środka stał się szybszy i bezpieczniejszy, niż połączenia morskie i przez to bardziej atrakcyjny dla producentów droższych wyrobów.


Co kupują od nas Chińczycy
Według danych Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Pekinie, głównymi grupami towarowymi, jakie kupują od Polaków Chińczycy są maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne, metale nieszlachetne (przede wszystkim miedź, żeliwo i stal) i wyroby metalowe oraz tworzywa sztuczne i produkty z tworzyw sztucznych.
Rośnie także zainteresowanie polskimi meblami, pościelą, farmaceutykami oraz wyrobami mleczarskimi. A wśród towarów transportowanych do Chin przez Real Logistics dużą część zajmują również kosmetyki, wyroby dla dzieci i alkohole.

Obecnie, według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, sprzedaż do Chin stanowi 1% całości polskiego eksportu. Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu tamtejszego rynku oraz jego wielkość, to ciągle mało. To rynek młody, rosnący, chłonny - rynek wielkich możliwości. Dlatego warto szukać sposobów, by na nim zaistnieć. Obecny czas jest wyjątkowo sprzyjający. Towary z Polski, jako te pochodzące z Europy kojarzone są przez Chińczyków z wysoką jakością i zaufaniem. Firmy z obu stron mogą też liczyć na solidne wsparcie decydentów politycznych obu krajów – widać to w liczbie misji gospodarczych, konferencji, powoływanych do życia izb i zrzeszeń. Za tym trendem podążają firmy logistyczne, oferując coraz bardziej dopasowane do potrzeb klientów i atrakcyjne cenowo rozwiązania przewozowe.
Warto wykorzystać tę szansę i na stałe znaleźć się wśród kluczowych dostawców wyrobów dla Państwa Środka.

Autor: Aldona Kucner

Przeczytaj też:

Kolej w rozkwicie - nowe połączenie kolejowe z Chin do Europy

Jedwabny szlak z Chin rośnie w siłę

Jak przygotować się do wejścia na nowe rynki zbytu